Ako si vybrať ťažné zariadenie?
- Ťažné zariadenia a elektroinštalácie dodávané našej spoločnosťou spĺňajú zákonné homologizácia a neobmedzujú záruku nového vozidla. Montáž musí byť vykonána v súladě s montážnym návodom k výrobku a pokyny výrobca vozidla uvedenými v návode k prevádce vozidla.
Ak vyžadujete najvyššiu kvalitu, odporúčame Vám prémiové ťažné zariadenia Brink alebo Westfalia.
- Pri ich obstaranie máte 100% istotu, že sa jedná o originálne ťažné zariadenie, väčšinou vyvinuté v priamej spolupráci s výrobcami automobilov. Tento vývoj je vysoko nákladný a prebieha až dva roky pred uvedením nového vozidla na trh. Napr. firma Brink Group disponuje vývojovým centrom s viac ako 50 konštrukčnými inžiniermi. Výsledkom vývoja je dokonalý a presne pasujúce výrobok, ktorý do najmenšieho detailu zodpovedá ergonómiu Vášho automobilu. Guľové čapy sú odolné a ich odnímateľné mechanizmy dlhodobo spoľahlivé. Nosný priečnik disponuje všetkými potrebnými bodmi, závity či skrutky pre dokonalé a stabilné upevnenie nárazníka alebo ťažného oka. U veľkých svetových výrobcov, ktorých ročná výrobná kapacita číta cez 1.000.000 kusov, sú ťažné zariadenia vyrábané na najmodernejších robotoch zo špeciálnej ocele zaručené pevnosti. Pre dodávky do prvovýroby (OEM) je pred expedíciou kontrolovaný každý kus. Vďaka výrobe v obrovských sériách je dosiahnutá tiež výhodná cena.
- Pretože ťažným zariadením rozumieme a už od roku 1995 zbierame mnoho praktických skúseností s produkciou väčšiny európskych i tuzemských značiek, vybrali sme aj do nášho sortimentu ekonomických ťažných zariadení tá najlepšia, ktorá možno na európskom trhu zaobstarať. Do našej ponuky sme zaradili španielsky Aragon (dodávateľ do prvovýroby) a ako novinku, nemecký Starc (skupina Westfalia). U všetkých troch môžeme zaručiť moderné výrobné zázemie, vysokú presnosť výrobných sériám, bezproblémovú montáž a pevnú konštrukciu. Odnímateľné systémy Aragon disponujú solídne funkčnosťou aj životnosťou. V kombinácii s atraktívnou cenou sa v tejto kategórii stal silný a rýchlo rastúcí Starc žiadanou a výhodnou voľbou na trhu.
- Pri výbere ťažného zariadenia, odporúčame vychádzať z uvedených otázok. Ak si ani po prečítaní článku s výberom nebudete istí, nevájte a zavolajte nám. Radi a ochotne Vám pomôžeme.
AKÉ PREVEDENIE GUĽOVÉHO ČAPU UPREDNOSTŇUJETE?
- Dôležitou časťou ťažného zariadenia je spojovacia guľový čap (guľa). Tento diel je na rozdiel od priečnika, väčšinou na vozidle ukrytého pod nárazníkom vidieť a pripájate na neho príves. Podľa európskych noriem (DIN 74058 a ISO 1103) musí mať guľový čap priemer 50 mm (ISO-50X). Vzdialenosť stredu guľového čapu od povrchu vozovky musí byť pri zaťaženom vozidle v rozmedzí 350-420mm.
- Existuje niekoľko spôsobov upevnenia čapov ťažných zariadení. Guľové čapy rozdeľujeme na pevné a odnímateľné.
- PEVNÉ ČAPY
Čap je k ťažnému zariadeniu trvalo pripevnený pomocou skrutiek, alebo privarený. Oba spôsoby upevnenia sú v EÚ (vr. SR) povolené. Pevný čap zostáva trvalo pripevnený na vozidle. Jeho použitie je preto obmedzené pri vozidlách, kde prekrýva registračnú značku alebo hmlové svetlo (napr. Hyundai i30 HB, od r.v. 2012). Pevný čap nesmie byť zamieňaný za odnímateľný systém.
Pevné guľové čapy môžu byť týchto prevedenia:
- Pevne zvarené
- Na dve skrutky zo strany
-
Prírubové čapy na dva, alebo štyri skrutky spredu (obvyklé u úžitkových vozidiel)
-
ODNÍMATEĽNÉ ČAPY
Čap sa nasadzuje a odníma bez použitia náradia pomocou automatického alebo manuálneho systému. Ak nie je pripojený príves, musí byť čap odobratý. Dlhá životnosť, pevnosť a mechanická spoľahlivosť odnímateľných systémov je závislá na kvalite materiálov a presných výrobných technológiách. Pre niektorých modelmi je k dispozícii kryt pre prípadný výrez nárazníka. Odnímateľný čap je povinný pri vozidlách, kde prekrýva registračnú značku alebo hmlové svetlo.
Odnímateľné guľové čapy môžu byť týchto prevedenia:
-
Automatické
- vertikálny systém s integrovaným zámkom: po odobratí čapu a sklopenia zásuvky je na aute neviditeľný. Systém značky Westfalia ponúka v tomto prevedení s veľkým náskokom najvyššiu spoľahlivosť, estetiku a kvalitu
- nátlačný systém s integrovaným zámkom: po odobratí čapu je na vozidle málo viditeľný. Ponúka jednoduchú obsluhu, vysokú kvalitu, spoľahlivosť a estetiku. Tento systém používa hlavne firma Brink pri modeloch Advance, Classic; a Westfalia.
- sklopný systém: najmodernejšie, ale aj najdrahšie systém, ktorý jednoducho uloží guľový čap pod nárazník vozidla. Elektricky sklopné ťažné zariadenia možno objednať len s novým vozidlom a nie sú určené pre dodatočnú montáž
-
Poloautomatické
- systém Westfalia/Monoflex: odnímateľný systém s dlhou životnosťou a vysokou funkčnosťou. Ponúka jednoduchú obsluhu, dobrú cenu a spoľahlivosť
- bajonetový systém: odnímateľný systém s výhodným pomerom cena / výkon. Ponúka jednoduchú obsluhu, vysokú spoľahlivosť a funkčnosť
-
PRÉMIOVÝ ALEBO EKONOMICKÝ VÝROBOK?
Ďalšie parameter pre výber ťažného zariadenia je jeho značka. Rovnako ako v iných odboroch sa aj u ťažných zariadení odrážajú skúsenosti a dobré meno výrobcu v kvalite výrobku.
Najvyššiu kvalitu podľa našich skúseností vždy poskytujú silní medzinárodnej výrobcovia disponujúci vlastnými vývojovými a testovacími centrami. Na vývoji ťažných zariadení priamo spolupracujú s automobilkami a plní náročnú rozsiahlu certifikáciu pre dodávateľov autopriemysle. Tu sú ťažné zariadenia vyrábané z kvalitnej a hodnotné certifikovanej ocele, vždy na najvyššej možnej zaťaženie u konkrétneho modelu vozidla. Dôsledne rešpektujú anatómiu vozidla a sú precízne v každom detaile (závit na ťažné oko, upevnenie nárazníka po demontáži jeho výstuhy a pod.). Zaručujú bezpečné použitie pre nosiče bicyklov a stabilizátory prívesov a garantujú neobmedzenú životnosť v každom klimatickom prostredí. Vďaka obrovským výrobným sériám v poriadku tisícov kusov pre model, sú aj ceny týchto prvotriednych výrobkov veľmi výhodné.
V našej ponuke sú aj produkty ďalších menších národných výrobcov, ktorí spĺňajú Európskej homologizácia, certifikácia kvality I.S.O. a svojim spracovaním a presnosťou zaručujú sériovo bezproblémovú montáž a bezpečné použitie. Ich kvalita je trvale overovaná odborníkmi na špecializovaných montážnych pracoviskách. Vďaka nižším nákladom výrobcu na vývoj a výrobu, plynúcich z absencie certifikáciou pre autopriemysel a s tým súvisiacimi nákladnými povinnosťami, sú ceny týchto výrobkov viac ako atraktívne.
Značky z nášho sortimentu:
WESTFALIA
Nemecko Najväčší svetový výrobca prémiových ťažných zariadení, člen skupiny Horizon Global. Vyznačuje sa najvyššou kvalitou spracovania, dokonalou presnosťou, bezkonkurenčná antikoróznou povrchovou úpravou KTL a najspoľahlivejšími vertikálnymi systémy odnímaní čapov. Pri vývoji spolupracuje s poprednými svetovými automobilkami a spĺňa najvyššie požiadavky certifikácie kvality výrobcov automobilov. Dodávateľ do autopriemysle. |
BRINK
Holandsko Popredný európsky výrobca prémiových ťažných zariadení. Vyznačuje sa vysokou kvalitou spracovania, najvyššou presnosťou, kvalitné ekologickú povrchovou úpravou a spoľahlivými systémami odnímaní guľových čapov. Moderné vývojové stredisko s 52 konštrukčnými inžiniermi spolupracuje s poprednými svetovými automobilkami a spĺňa najvyššie požiadavky certifikácie kvality výrobcov automobilov. Dodávateľ do autopriemysle. |
ARAGON
Španielsko Popredný španielsky výrobca ťažných zariadení. Ťažné zariadenia Aragon sú presná pre montáž a svojou konštrukciou robustnou. Vertikálne prevedenie sú osadené osvedčenými systémy čapov ACS (Holandsko-Brink Group) alebo MVG (Nemecko). Solídny a jednoduchý bajonetový systém je vybavený zámkom proti krádeži. Výrobca je takisto A-dodávateľ automobilovému priemyslu a ťažné zariadenia dodáva napr. Pre automobilku Renault. |
DÔLEŽITÉ TECHNICKÉ ÚDAJE
Maximálne zaťaženie (kg):
- značkové ťažné zariadenie je vždy vyvíjané s ohľadom na najvyššie možné zaťaženie konkrétneho modelu vozidla, túto hodnotu definuje výrobca vozidla. Pokiaľ nie je maximálne zaťaženie výrobcom vozidla obmedzené (vyznačené v Technickom preukaze) z dôvodu použitia menej výkonného motora, bŕzd, či chladiaceho systému, platí údaj maximálneho zaťaženia ako podklad pre zapísanie celkovej hmotnosti brzdeného prívesu. Ak je údaj v TP obmedzený, platí táto nižšia hodnota. U niektorých neznačkových ťažných zariadení (príliš nízka cena Vás spoľahlivo upozorní), býva z dôvodov úspory materiálu a nižšie pevnosti výrobku, maximálne zaťaženie znížené. Preto sa oplatí venovať pozornosť dôkladnému nákupný vlastností výrobkov, aby sa úspora neprodražila nízkou úžitkovou hodnotou.
Zvislé zaťaženie (kg):
- každý vlek, či obytný príves by mal byť tak vyvážený, aby tlak prívesové spojky na guľový čap ťažného zariadenia nepresiahol stanovenú hodnotu zvislého zaťaženia. Rovnako tak pri použití nosiča bicyklov na guľový čap nesmie súčet hmotností nosiče a bicyklov prekročiť túto hodnotu. Na ťažné zariadenie sa nesmie stúpať ani za guľový čap vliecť iné vozidlá.
D-hodnota (kN):
- ťažné zariadenie homologované podľa EÚ 94/20 má na štítku uvedenú aj hodnotu ťahu v kilonewtonov.
Všetky hodnoty, vrátane čísla homologácia sú uvedené na výrobnom štítku umiestnenom na ťažnom zariadení a zároveň v TYPOVOM LISTE, ktorý potvrdzuje zhodu ťažného zariadenia s daným typom vozidla a jeho odbornú montáž v autorizovanom motnážním stredisku. Ťažné zariadenie je určené na ťahanie prívesov, vybavených kĺbovými spojkami. Je tiež povolené použitie homologizovaných nosičov, pripojiteľných na ťažnú guľu. Iné použitie je zakázané. Používanie musí zodpovedať cestným predpisom.
Ak si ani po prečítaní tohto článku nie ste istí v správnej voľbe ťažného zariadenia pre Vaše auto, neváhajte a kontaktujte nás. Radi Vám poradíme.